Republika W.
Gra Republika W.™ jest grą historyczną o tle psychologicznym, osadzoną w historycznej Rzeszy Niemieckiej drugiej połowy XIX i pierwszej połowy XX wieku.
Opis gry:
Gra jest przeznaczona dla czterech osób – w jej trakcie uczestnicy wcielają się w niemieckich obywateli, żyjących w Cesarstwie Niemieckim a potem Republice Weimarskiej w latach 1871 -1932. Gra podzielona jest na 9 tur, w trakcie których graczy spotykają różne wydarzenia, związane z historią – wpływają one na życie ich postaci a co za tym idzie na ich poglądy polityczne i ideologiczne. Gracze obserwują i starają się kontrolować zmiany w tych poglądach, poznając w ten sposób mechanikę powstawania postaw autorytarnych i ekstremalnych, prowadzących do zjawisk takich jak faszyzm. Jednocześnie zapoznają się z wydarzeniami i postaciami historycznymi, ważnymi dla okresu, w którym rozgrywają się wydarzenia gry.
W trakcie gry uczestnicy biorą udział w wyborach, w których oddają głos na tą partię, która zgadza się z obecnymi poglądami ich postaci. Przed każdymi wyborami wypełniają także mały quiz wiedzy, zachęcający ich do zapamiętywania poznawanych faktów – razem 4 quizy. Celem gry jest nie oddanie głosu – lub oddanie go jak najmniej razy – na Narodowosocjalistyczną Niemiecką Partię Robotników, a osiągnąć go można poprze umiejętne manipulowanie kartami zasobów, które minimalizują wpływ wydarzeń na postać.
Gra rozpoczyna się od wstępu historycznego, skrótowo omawiającego historię Niemiec od Świętego Cesarstwa Rzymskiego do roku 1871. Końcowe omówienie gry koncentruje się na obserwowanych w trakcie gry mechanizmach psychologicznych oraz na Rzeszy Niemieckiej między 1918 a 1932 rokiem. Uczestnicy wraz z trenerem analizują warunki życia ówczesnych obywateli kraju oraz łączą je z nabytą wiedzą, aby zrozumieć, czemu w trakcie trudnych czasów gospodarczych i politycznych obserwuje się wzrost ekstremalnych ideologii politycznych, czego przykładem jest powstanie Trzeciej Rzeszy w 1933 roku.
Dzięki grze:
Gra Republika W.™ jest nastawiona na nauczanie niemieckiej historii od powstania Cesarstwa Niemieckiego do upadku Republiki Weimarskiej, a także pokazanie uczestnikom, jak działają mechanizmy psychologiczne zjawisk takich, jak autorytaryzm, martyrologia i ekstremizm ideologiczny, a także wyjaśniają wpływ sceptycyzmu i dogmatyzmu na te zjawiska. Celem gry jest nie tylko ukazanie graczom wydarzeń historycznych, ale także nabycie przez nich rozumienia tych wydarzeń oraz analizowania otaczającej ich rzeczywistości politycznej bardziej świadomie.
Grupa docelowa:
Uczniowie szkół licealnych, preferencyjnie nie należący do klasy historycznej.
Czas trwania:
2 godziny lekcyjne lub zegarowe.