[/custom_table]
[custom_table]
[/custom_table]
Tytuł narzędzia: PR Strategy
Wstępny outline: Gra decyzyjna PR Strategy poświęcona jest rozwojowi umiejętności planowania i oceny skuteczności kampanii Publice Relations.
W grze PR Strategy uczestnicy wcielają się w zespół odpowiedzialny za działalność public relations w średniej organizacji samorządowej. W początkowej fazie symulacji ich zadaniem jest opracowanie strategii działań PR dla przydzielonej organizacji – z uwzględnieniem następujących czynników:
- specyfiki obszaru działania
- organizacji i grup działających na przydzielonym obszarze
- segmentacji grup docelowych interesariuszy
- wielkości budżetu na działania PR
- istniejących procesów komunikacji z otoczeniem
W strategii gracze określają nakłady finansowe i zaangażowanie pracowników w działania z zakresu public relations w poszczególnych obszarach działalności, a także wyznaczają mapę otoczenia podmiotowego organizacji wraz z hierarchią ważności poszczególnych grup docelowych a także określają cele komunikacyjne wraz metodami ich ewaluacji. Produktem pierwszej części gry jest ramowa strategia komunikacyjna, zawierająca budżet oraz główne kierunki działania i wyznaczone cele komunikacyjne.
W drugiej części gry uczestnicy realizują przyjętą na początku gry strategię, oceniając jej skuteczność w okresie 24 miesięcy (4 tur rozgrywki), i wprowadzając bieżące poprawki do jej realizacji.
Dodatkowo jako uzupełnienie strategii komunikacyjnej uczestnicy mogą zostać poproszeni o opracowanie projektów dodatkowych materiałów związanych z realizowaną strategią:
- piramidy przesłań kluczowych
- materiałów graficznych
- scenariuszy wydarzeń wykorzystywanych w działaniach komunikacyjnych
- materiałów prasowych
- procedur komunikacji kryzysowej
- innych elementów w zależności od potrzeb edukacyjnych
- kreatywnych projektów kampanii
Wykorzystanie tych dodatkowych modułów wymaga wydłużenia gry do 2 lub 3 dni szkoleniowych.
W trakcie rozgrywki (między poszczególnymi kwartałami) i podczas omówienia rezultatów i przyjętych strategii realizowana jest dyskusja o następujących elementach planowania strategicznego w kampanii PR:
- kompleksowym mapowaniu otoczenia podmiotowego
- dostosowaniu strategicznych przesłań kluczowych do specyfiki grup docelowych
- opracowaniu procedur komunikacyjnych
- relacji między planowaniem strategicznym i operacyjnym
- roli badań w działalności PR
- organizacji pracy działu PR
Cel szkoleniowy: Gra „PR Strategy” jest nastawiona na rozwój umiejętności planowania strategicznego, podejmowania decyzji i optymalizacji strategii działania w zakresie strategicznych działań PR. Gra ta rozwija następujące umiejętności:
- wykorzystania narzędzi do planowania strategicznego (macierze, drzewa decyzyjne, narzędzia i techniki pracy wspierające kreatywne myślenie, techniki oceny rozwiązań)
- umiejętności wyszukiwania optymalnych rozwiązań strategicznych (metoda drzew decyzyjnych, szeregi klasyfikacyjne, metoda optymalizacyjna)
- znajomości uwarunkowań psychologicznych procesu decyzyjnego
- rozumienie uwarunkowań efektywności narzędzi i technik PR
- umiejętność budowania map otoczenia podmiotowego organizacji
- przygotowywanie ramowych projektów użycia poszczególnych narzędzi (eventy, materiały prasowe, wydawnictwa, materiały graficzne) dla przygotowujących je specjalistów
- zarządzania i podziału zadań w zespole odpowiedzialnym za PR
Grupa uczestników: W zależności od wybranego poziomu złożoności rozgrywki, w jednej grze może brać udział od 9 do 25 – 30 osób. W każdej konfiguracji uczestnicy są podzieleni na trzy zespoły realizujące strategie różnych organizacji.
Czas trwania gry: Podstawowy warsztat z użyciem gry „PR Strategy” zajmuje 1 dzień szkoleniowy (4 x 1,5 zajęć + przerwy), w wersji bardziej kompleksowej (większy zakres narzędzi, dłuższa rozgrywka), 2 lub 3 dni szkoleniowe.
Tytuł narzędzia: Marketing Strategy
Wstępny outline: Gra decyzyjna Marketing Strategy poświęcona jest rozwojowi umiejętności planowania i myślenia strategicznego u osób odpowiedzialnych za tworzenie i realizację strategii i kampanii marketingowych.
W grze Marketing Strategy uczestnicy wcielają się we przedstawicieli konkurujących ze sobą firm z branży FMCG, odpowiedzialnych za tworzenie strategii marketingowej swojego przedsiębiorstwa.
Uczestnicy przystępując do tworzenia i realizacji strategii dysponują następującymi informacjami:
- budżet dostępny na działania marketingowe
- historycznymi danymi sprzedaży
- informacjami o wielkości poszczególnych rynków – regionów i miast
- istniejącą siecią sprzedaży
- aktualnym portfolio produktów firmy
- aktualnej polityce cenowej
- aktualnie prowadzonej promocji
- historycznymi wynikami badań preferencji konsumenckich
Po zapoznaniu i przeanalizowaniu tych informacji, uczestnicy przystępują do zaplanowania i wdrożenia działań na poziomie strategicznym i operacyjnym.
W pierwszej fazie rozgrywki uczestnicy podejmują najważniejsze decyzje strategiczne dotyczące nakładów finansowych i ludzkich na działania marketingowe w poszczególnych regionach, podzielone na następujące kategorie (elementy modelu marketingu mix):
- badania preferencji konsumentów, prace nad produktem
- polityka cenowa, upusty i marże, terminy płatności
- działania promocyjne (materiały POSM, reklama, PR, marketing bezpośredni, promocje sprzedaży)
- dystrybucja (dobór asortymentu, pokrycie rynku, koszty logistyki)
Po określeniu strategii (spisanej w formie budżetu, planu działań i najważniejszych założeń), uczestnicy przystępują do fazy operacyjnej. W jej trakcie skupiają się na rozwiązywaniu konkretnych problemów związanych z poszczególnymi elementami założonej strategii – w tej części pracują nad różnorodnymi sytuacjami decyzyjnymi dostarczanymi przez prowadzącego w zależności od scenariusza rozgrywki.
Po fazie operacyjnej następuje faza korekty założeń strategicznych i kolejne dwie fazy operacyjne.
Po zakończonej rozgrywce wyłaniane są zwycięskie zespoły (zespół który osiągnął najwyższy finansowy wynik bezwzględny oraz zespół, który osiągnął najwyższy procentowy wzrost dochodu).
W trakcie rozgrywki prowadzący wspólnie z uczestnikami omawia następujące zagadnienia z zakresu teorii i praktyki marketingowej:
- podstawy podejmowania decyzji strategicznych
- model maketingu mix i zintegrowanego komunikowania marketingowego (w oparciu o autorskie narzędzie: macierz synergii marketingowej)
- rolę strategii i planowania w działaniu marketingowym
- zastosowanie i efektywność poszczególnych narzędzi marketingowych
- metody i zastosowania badań marketingowych
- problemy i specyfikę podejmowania decyzji w marketingu
- tworzenie i zarządzanie portfolio marek (segmentacja i stosowanie typologii marek w praktyce managerskiej)
Cel szkoleniowy: Gra „Marketing Strategy” jest nastawiona na rozwój umiejętności planowania strategicznego, podejmowania decyzji i realizacji założonej strategii na poziomie operacyjnym w zakresie kierowania zintegrowanymi działaniami marketingowymi. Gra ta rozwija następujące umiejętności:
- wykorzystania narzędzi do planowania strategicznego (metody segmentacji rynków i klientów, metody macierzowe, techniki pracy w grupie i podejmowania decyzji)
- umiejętności wyszukiwania optymalnych rozwiązań strategicznych (szeregi klasyfikacyjne, metoda optymalizacyjna)
- znajomości zastosowań i efektywności różnych narzędzi z obrębu marketingu mix w zależności od potrzeb i kontekstu
- rozumienie roli kosztów i innych czynników wpływających na efektywność działań marketingowych
- interpretacji i zastosowania wyników badań przy podejmowaniu decyzji
- umiejętność wyszukiwania nietypowych rozwiązań i wzajemnych powiązań między działaniami marketingowymi w celu lepszej ich integracji
Opcjonalnie, w najprostszym scenariuszu, gra może być także wykorzystywana do zapoznawania pracowników, nie związanych ze sprzedażą lub marketingiem, ze specyfiką pracy i oczekiwań działu marketingu.
Grupa uczestników: optymalna: ok. 20 osób.
Czas trwania gry: Podstawowy warsztat z użyciem gry „Sales Strategy” zajmuje 2 pełne dni szkoleniowe
Elementy gry:
- Plansza (mapa miast i regionów)
- Pionki sieci sprzedaży
- Karty spółki
- Karty zadań operacyjnych (90 szt)
- Scenariusze (6 szt)
- Materiały graczy (wersja elektroniczna, zabezpieczona)
- Materiały dla trenera (wersja elektroniczna, zabezpieczona)
- Arkusz do obliczania wyników rozgrywki
Tytuł narzędzia: Sales Strategy
Wstępny outline: Gra decyzyjna Sales Strategy poświęcona jest rozwojowi umiejętności planowania i oceny skuteczności działalności sprzedawców.
W grze Sales Strategy uczestnicy wcielają się w przedstawicieli handlowych średniej wielkości firmy produkcyjno – handlowej. W początkowej fazie symulacji ich zadaniem jest opracowanie strategii sprzedaży dla przydzielonych regionów – z uwzględnieniem następujących czynników:
- wielkości potencjalnego rynku
- dostępności i kosztów dotarcia do klientów
- struktury rynku – głównych grup i kategorii klientów
- średnich historycznych cen sprzedaży
W strategii gracze określają nakłady finansowe i zaangażowanie pracowników w sprzedaż w różnych regionach, a także hierarchię ważności klientów, przebieg procesu sprzedaży i cele sprzedażowe na okres kwartału. Decyzje strategiczne w grze mogą być podejmowane na kilku poziomach: w małej grupie można zrealizować tylko proces podejmowania decyzji w skali makro, w dużej można podzielić użytkowników na grupy opracowujące strategie działań na różnych poziomach – od lokalnego aż po regionalny i poziom całej firmy.
W drugiej części gry uczestnicy realizują przyjętą na początku gry strategię, oceniając jej skuteczność w okresie 12 miesięcy (4 tur rozgrywki), i wprowadzając bieżące poprawki do jej realizacji.
W trakcie rozgrywki (między poszczególnymi kwartałami) i podczas omówienia rezultatów i przyjętych strategii realizowana jest dyskusja o następujących elementach zarządzania procesem sprzedaży w skali mikro i makro:
- roli marży i czynnikach od których zależy jej wielkość
- metodach szacowania potencjału rynku
- sposobach kategoryzacji klientów
- budowaniu hierarchii ważności klientów
- kosztach sprzedaży
- sposobach optymalizacji procesu sprzedaży
- sposobach wyszukiwania nowych klientów
Cel szkoleniowy: Gra „Sales Strategy” jest nastawiona na rozwój umiejętności planowania strategicznego, podejmowania decyzji i optymalizacji strategii działania w zakresie zarządzania procesem sprzedaży. Gra ta rozwija następujące umiejętności:
- wykorzystania narzędzi do planowania strategicznego (macierze, drzewa decyzyjne, narzędzia i techniki pracy wspierające kreatywne myślenie, techniki oceny rozwiązań)
- umiejętności wyszukiwania optymalnych rozwiązań strategicznych (metoda drzew decyzyjnych, szeregi klasyfikacyjne, metoda optymalizacyjna)
- znajomości uwarunkowań psychologicznych procesu decyzyjnego
- rozumienie roli kosztów i innych czynników wpływających na marżę sprzedaży
- umiejętności szacowania potencjału i struktury wybranego rynku
- metodach optymalizacji procesu sprzedaży
- technikach wyszukiwania klientów
Grupa uczestników: W zależności od wybranego poziomu złożoności rozgrywki, w jednej grze może brać udział od 6 do 25 – 30 osób. W grupie 6-8 osób, gra rozgrywana jest na poziomie makro (poziom całej firmy), w grupach 9 – 20 osób na poziomie makro i poziomie regionalnym, w grupach powyżej 20 osób na poziomie makro, regionalnym i lokalnym.
Czas trwania gry: Podstawowy warsztat z użyciem gry „Sales Strategy” zajmuje 1 dzień szkoleniowy, w wersji bardziej kompleksowej (większy zakres narzędzi, dłuższa rozgrywka), 2 lub 2,5 dnia szkoleniowego.
Tytuł narzędzia: GAM – Sales Merchandising
Opis gry: Gra GAM – Sales Merchandising™ to gra decyzyjna poświęcona przekazywaniu podstaw wiedzy z zakresu merchandisingu, skierowana do studentów kierunków związanych z zarządzaniem, promocją i marketingiem, oraz do osób prowadzących punkty sprzedaży detalicznej i handlowców. Uczestnicy rozgrywki, podzieleni zostają na 6 osobowe drużyny. W każdej drużynie funkcjonują następujące role:
• 3 przedstawicieli sklepu, którzy współpracują ze sobą w toku gry;
• 3 handlowców którzy rywalizują ze sobą o jak najlepsze wypozycjonowanie swoich towarów w przestrzeni sklepu
Gra składa się z wprowadzenia teoretycznego i dwóch rund w trakcie których uczestnicy przechodzą przez pełen proces planowania i wdrożenia działań promocyjnych obejmujący:
• Negocjacje cenowe pomiędzy handlowcami a właścicielem sklepu;
• Negocjacje dotyczące pozycjonowania towaru na półkach;
• Negocjacje dotyczące działań promocyjnych w przestrzeni sklepu;
• Wydarzenia losowe związane z bieżącym funkcjonowaniem sklepu;
Po pierwszej rundzie gry uczestnicy zamieniają się rolami, poznając w drugiej rundzie te same sytuacje z przeciwnej strony (handlowcy wcielają się we właścicieli sklepu i na odwrót). Końcowa punktacja gracza zależy od jego łącznego wyniku, który osiągnie w obu rolach, podczas obu części rozgrywki. Gra wykorzystuje także podręcznik uczestnika zawierający informacje teoretyczne i ćwiczenia wspierające przebieg rozgrywki.
Cel szkoleniowy: Gra GAM – Sales Merchandising ™ koncentruje się na przekazaniu wiedzy o podstawach oddziaływania działań promocyjnych prowadzonych w punktach sprzedaży detalicznej:
• Wykorzystania przestrzeni sklepu do promocji poszczególnych grup towarów;
• Wiedzy o mechanizmach psychologicznych związanych z promocją w punktach sprzedaży;
• Wiedzy o nazewnictwie i zastosowaniu materiałów POSM;
• Rozumienia strategii budowania relacji między handlowcami, a osobami zarządzającymi sklepami.
Grupa uczestników: Specjaliści, pracownicy średniego szczebla, kadra kierownicza – w szczególności organizacje pozarządowe, instytucje administracji publicznej
Czas trwania gry: 6,5 – 8 godzin