TURNIEJ KOMUNIKACYJNY
Po co grać?
Turniej umiejętności komunikacyjnych jest dobrą okazją do praktycznego ćwiczenia umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych w silnie motywującej atmosferze turnieju.
Opis gry:
Turniej komunikacyjny jest interaktywnym narzędziem szkoleniowym w formie cyklu gier, pozwalających uczestnikom wcielić się w zarządców współczesnego miasteczka, w którym w kolejnych turach muszą oni zmierzyć się z różnymi wyzwaniami przed jakimi stawia ich pełniona funkcja. Turniej oparty jest na pięciu mini grach komunikacyjnych i negocjacyjnych, na różne sposoby angażujących uczestników i pozwalających przećwiczyć w praktyce różne umiejętności:
1) Budowniczowie: W pierwszej grze uczestnicy wcielają się w radę miejską, która planuje budowę nowej dzielnicy, które przyciągnie jak największą liczbę chcących się w niej osiedlić nowych obywateli. W trakcie gry uczestnicy pracują nad złożonym problemem decyzyjnym, który pokazuje im o ile praca grupowa jest efektywniejsza od indywidualnej w rozwiązywaniu tego typu problemów.
2) Powódź: W drugiej grze uczestnicy wcielają się w członków grupy, która ma zabezpieczyć miasto przed nadchodzącą powodzią. Muszą oni podejmować szybkie decyzje bazujące na przyjętej strategii ochrony miasta, tak aby zminimalizować powstające w nim szkody. W grze tej uczestnicy zapoznają się w praktyce z mechanizmami i perspektywą patrzenia na grupę i zadanie pozwalającymi przejść od działania indywidualnego do pracy w zintegrowanej grupie.
3) Emisariusze: w grze tej uczestnicy wcielają się w radę miejską i przedstawiciela ruszającego do innego miasta po to aby wynegocjować korzystne warunki przy wspólnej realizacji projektu unijnego. Gra ta pokazuje specyfikę negocjacji grupowych a także przygotowania do nich jako grupa a nie poszczególne jednostki.
4) Biblioteka: w tej grze komunikacyjnej przed uczestnikami staje zadanie uporządkowania miejskiej biblioteki, która padła ofiarą katastrofy budowlanej. Uczestnicy muszą odnaleźć wszystkie tomy, a następnie odtworzyć porządek sprzed wypadku, co jest możliwe tylko przy bardzo skutecznej komunikacji w grupie.
5) Nowe granice: W ostatniej grze uczestnicy stają przed zadaniem zaplanowania sposobu wykorzystania terenów rolniczych przyłączonych do miasta, tak aby jak najbardziej zwiększyć potencjał ekonomiczny miasta i zaspokoić potrzeby rosnącej społeczności. W tym zadaniu uczestnicy mogą wykorzystać wszystkie umiejętności, które ćwiczyli w trakcie warsztatu.
Dzięki grze:
Udział w turnieju ćwiczy następujące zdolności związane z procesem współpracy w grupie:
- umiejętność samodzielnej oddolnej organizacji grupy i efektywnego podziału pracy
- orientacje na cel grupowy w działaniu
- poszanowanie dla wypracowanych przez grupę wartości i norm
- umiejętności rozwiązywania konfliktów
- zdolność do budowania zaufania w pracy grupowej
- umiejętność komunikacji w grupie, jasnego określania własnych oczekiwań co do przebiegu pracy grupowej i rozumienia uwarunkowań komunikacyjnych drugiej strony
- świadomość własnego stylu komunikacji
Turniej oprócz tego, że realizuje cele szkoleniowe związane z komunikacją i współpracą w grupie, ma także walory rozrywkowe i jest atrakcyjnym narzędziem do użycia na wyjazdach integracyjnych i motywacyjnych dla pracowników.
Grupa docelowa:
Specjaliści, pracownicy średniego szczebla, kadra managerska, osoby pracujące w małych i średnich zespołach.
Czas trwania:
2 dni
POLARIS
Po co grać?
Gra „Polaris” to gra komunikacyjna nastawiona na rozwój umiejętności współpracy w grupie i zdolności komunikacyjnych członków zespołu.
Opis gry:
Uczestnicy rozgrywki, podzieleni na pięcioosobowe zespoły wcielają się w role organizatorów ekspedycji naukowej, którzy mają za zadanie przygotować i przeprowadzić wyprawę na biegun północny.
W pierwszej części rozgrywki uczestnicy wybierają role jakie będą pełnić w grupie: lidera, zaopatrzeniowca, kierownika naukowego, zwiadowcy, archiwisty. Każda z ról jest opisana za pomocą instrukcji, a także wkomponowana w scenariusz rozgrywki w taki sposób, aby zintensyfikować interakcje miedzy uczestnikami, a także postawić ich w różnych sytuacjach grupowych i komunikacyjnych. Po wybraniu ról uczestnicy przystępują do wyznaczenia trasy wyprawy, wyboru ekwipunku i podziału zadań w trakcie ekspedycji.
W drugiej części gry uczestnicy rozwiązują niespodziewane problemy na jakie natykają się w trakcie wyprawy, aż do uwieńczonego sukcesem jej ukończenia.
Problemy stawiane przed uczestnikami mają charakter decyzyjny (np. zmiana trasy, eksploracja nieznanego terenu, prowadzenie lub rezygnacja z badań) i wymagają także dobrej współpracy w grupie i sprawnej komunikacji miedzy uczestnikami, z których każdy ma własne cele i zasady, które mogą stawać na przeszkodzie realizacji wspólnego celu.
Poszczególne zespoły nie rywalizują ze sobą, a interakcja w trakcie rozgrywki przebiega wewnątrz grup pięcioosobowych (planowanie, podejmowanie decyzji w grupie, rozwiązywanie konfliktów) a także między poszczególnymi grupami.
Dzięki grze:
Gra Polaris jest nastawiona na rozwój umiejętności współpracy w grupie, a w szczególności:
• umiejętność organizacji i koordynacji działań przez członków grupy
• umiejętność komunikacji między poszczególnymi członkami grupy
• zdolność podejmowania decyzji w grupie
• umiejętność wypracowywania wspólnych wartości grupowych
• umiejętności rozwiązywania konfliktów w grupie
• świadomość własnych mocnych i słabych stron w pracy grupowej
• technik budowania motywacji do pracy nad własną komunikacją i zaangażowaniem w pracę w grupie
Dodatkowo, z racji nieantagonistycznego charakteru rozgrywki i stosunkowo prostych zasad, gra może spełniać także funkcje integracyjne.
Grupa docelowa:
Specjaliści, pracownicy średniego szczebla (w szczególności organizacje pozarządowe, instytucje administracji publicznej), kadra kierownicza
Czas trwania:
5-6 godzin
TEAM VALUE
Po co grać?
„Team Value” to gra komunikacyjna nastawiona na rozwój umiejętności komunikacyjnych i integrację zespołu.
Opis gry:
Uczestnicy rozgrywki, podzieleni na siedmioosobowe zespoły wcielają się w role członków społecznego komitetu, któremu władze miasteczka powierzyły opracowanie planu wykorzystania przestrzeni w nowo otwartym miejskim parku. Rozgrywka przebiega w dwóch etapach. Na pierwszym z nich uczestnicy zapoznają się z materiałami informacyjnymi (planami, ofertami firm budowlanych, wynikami badań i konsultacji) potrzebnymi do opracowania planu wykorzystania parku. Pracując wspólnie w grupie, muszą przeanalizować dostarczone materiały a następnie opracować plan wykorzystania przestrzeni parku, uwzględniający:
- kosztorys projektu;
- lokalizację atrakcji w parku;
- wybór wykonawcy;
- uzasadnienie podjętych decyzji.
W drugim etapie uczestnicy dostają informację zwrotną od mieszkańców miasteczka, dotyczącą tego jak bardzo są oni zadowoleni z funkcjonowania parku, oraz zawierającą sugestie co można by w nim ulepszyć. Po otrzymaniu informacji uczestnicy rozgrywki przystępują do opracowania korekty planu wykorzystania parku, w celu osiągnięcia maksymalnej satysfakcji mieszkańców miasteczka.
Dzięki grze:
Uczestnicy mają możliwość przyjrzenia się różnym aspektom komunikacji grupowej pod kątem:
- procesu grupowego, przebiegu procesu w trakcie gry;
- wpływu struktury komunikacji w grupie na zachowanie uczestników;
- roli komunikacji w tworzeniu więzi i ról w grupie;
- sposobów organizacji komunikacji w większych zespołach;
- informacji zwrotnej udzielanej na forum grupy;
- sprawnego organizowania spotkań i zebrań;
Grupa docelowa:
Osoby pracujące na co dzień w dużych zespołach, specjaliści, pracownicy średniego szczebla, managerowie
Czas trwania: 3 godziny
MESSENGER
Po co grać?
Gra Messenger pozwala uczestnikom na praktyczną naukę precyzyjnej komunikacji, sprawnego przekazywania informacji i rozumienia potrzeb rozmówcy.
Opis gry:
W grze Messenger™ uczestnicy wcielają się w zespół szpiegów, którzy przekazują do swojej centrali informacje o budowie tajnego modelu. Gracze zostają podzieleni na czteroosobowe zespoły składające się ze szpiega, kuriera, koordynatora i zakonspirowanego agenta. Gra składa się z rund, z których każda stawia graczy przed innym wyzwaniem komunikacyjnym i innym rodzajem informacji do przekazania. Problemy z jakimi konfrontują się gracze obejmują:
- wieloznaczne komunikaty;
- rozbieżne oczekiwania partnerów komunikacji;
- presję czasu;
- niejasne polecenia;
- ograniczona pojemność dostępnych kanałów komunikacji;
- zmiany sytuacji w trakcie rozgrywki;
Wyzwania te mają na celu symulację realnych problemów komunikacyjnych występujących w dużych organizacjach. Dają one uczestnikom okazję do zastanowienia się nad problemami dotyczących sposobów przekazywania informacji we własnym miejscu pracy i przećwiczenie technik komunikacyjnych pozwalających na poradzenie sobie z tymi trudnościami.
Dzięki grze uczestnicy:
- rozwijają umiejętności związane z precyzyjnym przekazywaniem istotnych informacji,
- poznają techniki komunikacyjne, takie jak parafraza, klaryfikacja, dopytywanie,
- uczą się uwzględniać rolę czasu w przekazywaniu informacji (umiejętność działania pod presją czasu),
- nabywają umiejętność selekcji najważniejszych informacji,
- uczą się rozumieć potrzeby odbiorców komunikatów.
Grupa docelowa:
Pracownicy dużych organizacji, managerowie średniego szczebla i specjaliści.
Czas trwania:
3 godziny