Gra Czerwona Dolina
Opis szkolenia: Gra Czerwona Dolina jest złożoną grą decyzyjną z elementami negocjacji handlowych i współpracy w grupie. Uczestnicy gry wcielają się w niej w zarządców ubogich miasteczek znajdujących się w tytułowej Czerwonej Dolinie. Ich celem jest zarządzanie miastami przez okres 14 miesięcy i przeprowadzanie w nich najpotrzebniejszych reform społecznych i gospodarczych a także inwestycji w infrastrukturę każdego miasta z osobna i infrastrukturę całej doliny.
Gracze zarządzają miastami podejmując decyzje o alokacji zasobów na poszczególne reformy i inwestycje lub na rozwiązywanie bieżących problemów. Gracze połączeni są gęstą siecią interakcji i zależności geograficznych i ekonomicznych, które sprawiają, że pomimo pozornie rywalizacyjnego celu gry, muszą oni współpracować aby osiągnąć zwycięstwo.
Gra symuluje między innymi takie zagadnienia jak problem zaopatrzenia w surowce, problem inwestycji stanowiących dobro wspólne, problem niezamierzonych negatywnych i pozytywnych skutków jakie decyzje konkretnego uczestnika wywierają na jego sąsiadów czy problem konfliktów między graczami i możliwych skutków ich eskalacji.
Gra trwa czternaście tur, po których wyłania się zwycięzcę – gracza, który okazał się najsprawniejszym zarządcą powierzonego mu miasta.
W omówieniu gry trener koncentruje się na następujących aspektach gry:
- strategiach dotyczących podejmowania decyzji w zarządzaniu miastem
- sposobach podejmowania decyzji wspólnych
- skuteczności prowadzonych negocjacji i uwarunkowaniach tej skuteczności
- przebiegu współpracy i konfliktów, a także czynnikach je wywołujących
- komunikacji między zarządcami miasteczek
- percepcją konsekwencji podejmowanych decyzji
- znaczeniu współpracy w osiąganiu indywidualnych i grupowych celów
- problemie dobra wspólnego i jego konsekwencjach dla współpracy w grupie
Cel symulacji: Gra „Czerwona dolina” jest nastawiona na rozwój zdolności komunikacyjnych, negocjacyjnych, zdolności podejmowania decyzji i umiejętności współpracy w grupie:
Umiejętności komunikacyjne:
- jasne formułowanie oczekiwań
- aktywne słuchanie i obserwacja partnera w komunikacji
- empatyczne podejście do rozmówcy
Umiejętności negocjacyjne:
- umiejętności praktycznego wykorzystania technik negocjacyjnych
- umiejętność komunikacji z drugą stroną negocjacji i jasnego określania własnych oczekiwań co do przebiegu negocjacji.
- umiejętność identyfikacji wspólnych i rozbieżnych interesów
- panowanie nad emocjami
Umiejętności związane z podejmowaniem decyzji:
- planowanie działań
- diagnoza uwarunkowań ekonomicznych i grupowych danej decyzji
- analiza konsekwencji decyzji i ryzyka
- rozumienie wpływu decyzji indywidualnych na sytuację grupy
Umiejętności związane z współpracą w grupie:
- podejmowanie decyzji w grupie
- negocjacje z grupą
- koordynacja działań w grupie
- rozwiązywanie konfliktów i unikanie ich niszczącej eskalacji
Efektywność i pomiar realizacji celów szkoleniowych: Wstępny efekt szkolenia mierzony jest za pomocą ankiety zawierającej pytania badające stopień praktycznego opanowania umiejętności rozwijanych przez grę. Ankieta zawiera opis studium przypadku złożonej sytuacji problemowej i pytania odnoszące się do poszczególnych aspektów wiedzy przekazywanej w trakcie gry. Opcjonalny pomiar efektu długoterminowego może być realizowany za pomocą specjalnego kwestionariusza lub wywiadów z losowo wybranymi uczestnikami szkolenia w okresie ok. 1,5 miesiąca po szkoleniu.
Gra Max Com
- Rozwój umiejętności organizacji i koordynacji działań przez członków grupy
- Trening komunikacji między poszczególnymi członkami grupy
- Nauka podejmowania decyzji w grupie
- Rozwój wspólnych wartości grupowych
- Kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów w grupie
- Integracja pracowników i budowa zespołów
Moduły szkoleniowe:
- Grupa i jej działanie
- Podejmowanie decyzji w grupie
- Konflikty podczas pracy w grupie
- Moja rola w grupie
- Przywództwo i negocjacje