Stworzenie własnego biznesu i jego rozwój wymaga od właściciela dużego zaangażowania oraz bardzo różnorodnej wiedzy i umiejętności. Nie inaczej jest w przypadku sklepu. W pierwszej kolejności należy wybrać branżę, a więc produkt, który chcemy sprzedawać. Taki wybór powinien być poprzedzony analizą rynku. Następnie musimy pozyskać i utrzymać klienta, przekonać go, że nasz oferta jest lepsza niż oferta konkurencji np. Zarządzanie placówką handlową (patrz Retail manager) wymaga więc opracowania strategii sprzedaży. Strategie sprzedaży mogą bardzo różnić się od siebie. Inna będzie strategia sprzedaży jeśli handlujemy tanim produktem dla masowego odbiorcy, a inna jeśli chcemy wyrobić sobie markę towaru luksusowego. W powyższych przypadkach kształtowanie polityki cenowej będzie odbywało się zupełnie inaczej. W zarządzaniu placówką handlową i kształtowaniu polityki cenowej musimy więc brać pod uwagę szereg czynników, a przede wszystkim specyfikę naszego rynku. Przy kształtowaniu polityki cenowej ważne są także strategie sprzedaży konkurencji. To wszystko sprawia, że zarządzanie placówką handlową wymaga nie tylko zaangażowania, ale też odpowiedniego przygotowania.