System Ocen Pracowniczych

System Ocen Pracowniczych umożliwia szybką analizę procesu rozwoju konkretnego pracownika w organizacji. Porównując kolejne wyniki, pracownik otrzymuje informacje o zmianach, jakie zachodzą każdego roku w jego przypadku na poszczególnych poddanych ocenie płaszczyznach. Aby System Ocen Pracowniczych mógł prawidłowo spełniać oczekiwania, dokonywanie ocen musi odbywać się cyklicznie, co określony, stały odstęp czasu. Prowadzenie cyklicznej oceny pracownika pozwala na obserwację jego rozwoju zawodowego, ułatwia podejmowanie decyzji o dalszym przebiegu jego kariery w firmie, potrzebach szkoleniowych itd.

Najważniejszym elementem oceny powinna być wnikliwa diagnoza mocnych stron pracownika oraz ustalenie, jakie obszary funkcjonowania zawodowego powinien on jeszcze poprawić. Dokonanie szczegółowej oceny pozwoli na określenie atutów pracownika, zadań, które realizuje on na wysokim poziomie. Umożliwia także określenie tych sfer, w których pracownik powinien poszerzyć swoją wiedzę lub opanować nowe umiejętności, by móc stale rozwijać się i poprawiać poziom realizacji zadań.

Ocena pracowników ma głównie na celu:

  • określenie przydatności pracownika na zajmowanym stanowisku,
  • planowanie rozwoju zawodowego i szkoleń pracownika,
  • planowanie indywidualnej ścieżki kariery pracownika w firmie,
  • dostarczenie pracownikowi informacji o ocenie jego efektywności z punktu widzenia potrzeb i wymagań firmy,
  • tworzenie rezerwy kadrowej,
  • audyt kompetencji.

Przykładowe narzędzia do stworzenia potrzebne przy realizacji systemu ocen:

  • Wybór kompetencji dla poszczególnych stanowisk pracy, kluczowych dla organizacji,
  • Zdefiniowanie kompetencji,
  • Zdefiniowanie kryteriów zachowań,
  • Stworzenie arkusza ocen,
  • Stworzenie skali ocen,
  • Wyszkolenie kadry menedżerskiej w przeprowadzaniu ocen,
  • Coaching kadry menedżerskiej na wstępnym etapie przeprowadzania ocen.

Dobrze przeprowadzona ocena powinna dostarczyć ocenianemu bardzo szczegółowych i konkretnych informacji zwrotnych, na podstawie których może zgłaszać propozycje udoskonaleń sposobu jego dalszego funkcjonowania zawodowego. Wiedza o tym, jak pracę ocenia przełożony, jakie są standardy wykonywania zadań, daje pracownikowi możliwość skupienia się na aspektach, które pozwolą mu je zrealizować w sposób najbardziej satysfakcjonujący obie strony, zgodnie z określonymi przez przełożonego standardami.

Dodaj komentarz